söndag 19 december 2010

02.48

I gårkväll pratade jag med min 16-åriga brorsdotter. Efter en stund sa jag att jag skulle gå och lägga mig. Hon uttryckte sin förvåning om att jag går och lägger mig så tidigt en lördagkväll. Men det finns en anledning till det...

Somnade 22.45. Vaknade 23.00 av att Emma gallskrek om övervåld när hennes pappa bytte blöja på henne. Somnade om 23.30. Vaknar igen 01.30 av att Leo skriker på mamma och vill komma in och sova i stora sängen. Bäddar ner honom och vi somnar tillsammans.

02.48. Vaknar av att Leo sitter upp i sängen och bankar på mig. Hårt.
Jag flyger upp med hjärtat i halsgropen och frågar vad det är för fel.
Leo ler änglalikt och säger bara:

- Jag tycker att vi ska sova nu mamma.

Det tar ett tag innan jag somnar om.

Från ungefär klockan 5 ligger Leo och knuffas, snor täcket, sparkas och tränger ut mig mot kanten. Får dock sova till halv åtta.

Konstigt nog känner jag mig inte riktigt utvilad.