lördag 24 juli 2010

Skåne-Semester


Familjen L är åter i Solna efter en underbar semster hos barnens farföräldrar i Ängelholm. Vi saknar redan att;

* bada i gammelmosters pool

* åka karusell och gå på skattjakt i Hembygdsparken

* bada iden varma sanden på Hunnabadet

* bada från bryggan på Sven Jons udde

* bada från bryggan vid Klitterhus

* dricka öl på Klitterhus terass

* dejta på Bunkerns uteservering medan farföräldrarna passar

* åka Laxen II och spana krokodiler

* se Pettsson och Findus på Hembygdsparkens stora scen

* grilla oxfile i farföräldrarnas trädgård

* äta kycklingpasta

för att bara nämna något...


onsdag 7 juli 2010

Inte alltid så gulligt


Iband är det lätt att bara skildra det gulliga med barn. Men man ska inte glömma det mindre gulliga heller. Den här bilden togs när Ingrid och Emma låg och sov tillsammans en tidig morgon. Rätt så gulligt. Det mindre gulliga hände en kvart senare. Då hade Ingrid vänt på huvudet så att hon låg ansikte mot ansikte med Emma. De låg tätt ihop. Gulligt. Sedan kräktes Emma så att det flög rakt in i hennes mammas näsa.


Inte så gulligt.

lördag 3 juli 2010

Vad är det med tanterna?

Varför, varför, varför ska tanter ha så mycket åsikter när det gäller bebisar? Vi har redan åkt på varsin TANT.

Thomas tog med sig Emma på en promenad till centrum. Det var soligt och ca 25 grader varmt.
Eftersom hon var lite trött på att ligga i vagnen tog Thomas upp och bar henne en stund. Då kommer TANTEN.

- Men varför har hon ingen mössa på sig?
-Eh, eftersom det är jättevarmt kanske?

Ingrid tog med sig Emma för att visa upp henne på jobbet. Detta innebar en tur på pendeltåget. Då Emma ibland blir sur av at ligga i vagnen tog Ingrid upp henne mot axeln, just för att hon inte skulle skrika och störa alla medpassagerare. Då kom TANTEN.

- Vad liten hon är!
-Jaa, hon är 5 veckor.
-Hon är alldeles för liten för att åka pendeltåg!
-??????

(Det ultimata svaret hade naturligtvis varit att svara
- Nej, men jag tror damen börjar bli för gammal för att åka pendeltåg.
Fast det kom Ingrid på att man kunde säga först efteråt)

Jag kan skydda Emma!


Välkomna alla nya och gamla läsare!


Eftersom Leo nu fått ett syskon så har rubriken "Leo och hans pappa" blivit ofullständig. Båda föräldrarna vill i fortsättningen gärna dela på författandet så vi har nu publicerat vårt sista inlägg på http://www.leospappa.blogspot.com/ och börjar om på ny kula här.


Första inlägget handlar om hur storebror Leo tagit emot sin lillasyster.


Även om Leo är mer utåtagerande mot oss, gissningsvis för att få sin del av uppmärksamheten, så är han mycket kärleksfull mot Emma. När hon gråter eller är orolig går han oftast fram och klappar henne och säger "det är inte farligt Emma, jag kan skydda dig" eller "det är inte farligt Emma, storebror är här". Sådant får föräldrar att bli lite extra varma i magen.