onsdag 22 september 2010

Potatisigelkotten


På fredag fyller Leo fyra år. Det har han längtat efter rätt så länge. Faktum är att han började tjata om det redan i april. Någon gång i början av augusti råkade vi säga att han fyller år på en fredag. Sedan har han toktjatat varje fredag att han fyller år. Leo har stenkoll på veckodagarna, men datum har han inte fattat ännu.


Lösningen blev att inhandla en bakpotatis och tandpetare. (tips från mormor) I början av september satte vi dit en tandpetare för varje dag som var kvar. Sedan har vi haft som ritual att varje kväll ta bort en tandpetare. Och snart är det äntligen dags...


Topp 3 på önskelistan:


En egen hårborste. (så han slipper sno mammas)

En ficklampa (och den ska kunna lysa åsså)

En egen sax


På söndag ska han ha sitt första riktiga kalas också. Bevare oss väl.

måndag 20 september 2010

Vem bestämmer?

I går var det dags för föräldrarna att rösta. Eftersom vi hade mycket inbokat hela dagen, kom vi inte iväg förrens efter middagen. Det tyckte Leo var rätt trist, i alla fall i jämförelse med att ta ett bad, vilket han ville göra.

- Jag vill ju bada!
- Ja, du ska få bada, men vi måste gå och rösta först.
- Varför deeee?
- Jo. öh, man ska välja vem som ska bestämma, förstår du.
- Jaha... (paus) Men det är ju jag som bestämmer!

fredag 17 september 2010

Vändning


För ett par veckor sedan vände sig Emma första gången. Hur kul som helst. I alla fall de första 30 gångerna. Problemet är att hon ännu inte kan vända sig tillbaka. Och tycker att det är trist att ligga på mage efter ca 20 sekunder. Så då skriker hon. Och så får man vända tillbaka henne efter en stund. Och sedan vänder hon sig igen... Ser fram emot när hon kan sköta detta själv!!

lördag 11 september 2010

Rutiner 2

Så har vi avslutat en av veckans allra viktigaste rutiner - lördagsgodiset! Detta är inget som Leo tar lätt på utan ett drama som följer en strikt rutin i fyra akter;

Moment 1;
Först går vi till en lämplig butik med lösgodis, i vårt fall ofta ICA Solna Centrum. Spelar ingen roll om det är någon annan mat som också ska handlas, vilket det ju normalt är, först går vi alltid till lösgodisavdelningen! Reglerna är glasklara - 5 sorters godis, tre bitar av varje sort. En bit till mamma, en till pappa och en till Leo. Det är Leo som väljer sorter och eftersom det bara får vara 5 sorter väljer han länge och omsorgsfullt. När det ligger totalt 15 godisar i påsen så får han lägga i en bit till, bonusbiten. Bonusbiten får han äta så fort vi betalat, resten väntar tills vi kommer hem.

Moment 2;
Efter middagen väntar del 2 i lördagsgodisrutinen - sorteringen. Vi häller upp alla 15 godisar på ett fat och så får Leo sortera dem i tre skålar; en till mamma, en till pappa och en till sig själv.

Moment 3;
När alla skålarna har identiskt innehåll kommer moment 3 - klippningen. För att föhindra att det är för stora bitar med kvävningsrisk så klipper vi upp Leos godisar i bitar. Leo vill gärna ha dem så små som möjligt, jag misstänker att han vill ha det så för att få så många godisar som möjligt.

Moment 4;
Sedan återstår bara le Grande Finale - äta upp dem! Ofta slöar vi i soffan alla tre och tittar på tecknad film medan vi gör det. Ett perfekt sätt att avrunda en lördag!

Rutiner

Som småbarnsförälder är det lätt att falla in i ett antal mer eller mindre fasta rutiner. Dels för att du snart märker vad som fungerar bäst för att få vardagen att gå ihop (läst minimerar konflikter) och dels för att barnen gillar stabilitet (läs minimerar konflikter).

En bra rutin som alla trivs med gjorde vi imorse, lördags-bulle-promenaden. På med kläder på båda ungarna och sedan en rask promenad upp till Råsunda Hembageri, tar ca 10 min från där vi bor. Där köper vi bröd direkt från ugnen; antingen en Tott-limpa eller ett valnöts-bröd. Alltid några valnöts-bullar.

Då vi gjort så här i flera år är vi sedan länge mer än bekanta med personalen och alla tittar ut från bageri-delen av lokalen för hälsa glatt, undra hur det är med oss och kommentera vad Emma växt och att hon bara blir sötare för varje gång vi ses. Sen går vi hem, Leo äter alltid upp en valnötsbulle redan på vägen. Väl hemma dricker vi kaffe eller varm choklad och äter bröd som fortfarande är så varmt att osten nästan smälter. Idag hade vi extra tur, då fanns det en ostbulle kvar till mamma. En mycket bra rutin!

torsdag 9 september 2010

Fåfänga...

Härom morgonen snodde Leo åt sig mammas hårborste och började att borsta håret framför spegeln.

Sedan kläcker han ur sig:

-Mamma, nu är jag jättesusig. (jättetjusig ö.a)

-Mmm, du är fin i håret nu.

- Och snygg är jag åsså! Nu kan jag gå till dagis.

Inget fel på självförtroendet i alla fall.


torsdag 2 september 2010

Skånska

För att blidka de skånska läsarna...

I går satt Leo och tittade på barnprogram medan Ingrid plockade ur diskmaskinen. Plötsligt hörs ett distinkt spottande ljud. Ingrid tittar ut i vardagsrummet och jodå, han sitter och spottar!

-Nämen Leo, sluta spotta, så ska man inte göra, säger Ingrid

-Men mamma, jag hade ett håjstjå i munnen, det vaj jättejälit!

Översättning för de som inte pratar barnspråk:

-Men mamma, jag hade ett hårstrå i munnen, det var jätteräligt!

Räligt betyder Äckligt tydligen. Så lite skånska ord dyker i alla fall upp här och där.