lördag 11 september 2010

Rutiner 2

Så har vi avslutat en av veckans allra viktigaste rutiner - lördagsgodiset! Detta är inget som Leo tar lätt på utan ett drama som följer en strikt rutin i fyra akter;

Moment 1;
Först går vi till en lämplig butik med lösgodis, i vårt fall ofta ICA Solna Centrum. Spelar ingen roll om det är någon annan mat som också ska handlas, vilket det ju normalt är, först går vi alltid till lösgodisavdelningen! Reglerna är glasklara - 5 sorters godis, tre bitar av varje sort. En bit till mamma, en till pappa och en till Leo. Det är Leo som väljer sorter och eftersom det bara får vara 5 sorter väljer han länge och omsorgsfullt. När det ligger totalt 15 godisar i påsen så får han lägga i en bit till, bonusbiten. Bonusbiten får han äta så fort vi betalat, resten väntar tills vi kommer hem.

Moment 2;
Efter middagen väntar del 2 i lördagsgodisrutinen - sorteringen. Vi häller upp alla 15 godisar på ett fat och så får Leo sortera dem i tre skålar; en till mamma, en till pappa och en till sig själv.

Moment 3;
När alla skålarna har identiskt innehåll kommer moment 3 - klippningen. För att föhindra att det är för stora bitar med kvävningsrisk så klipper vi upp Leos godisar i bitar. Leo vill gärna ha dem så små som möjligt, jag misstänker att han vill ha det så för att få så många godisar som möjligt.

Moment 4;
Sedan återstår bara le Grande Finale - äta upp dem! Ofta slöar vi i soffan alla tre och tittar på tecknad film medan vi gör det. Ett perfekt sätt att avrunda en lördag!

1 kommentar:

  1. Smart att klippa godisarna för att få fler. Undrar om det funkar på hundralappar också.
    /JLB

    SvaraRadera